Case

Lääkäri suostuu luopumaan omasta työhuoneestaan, kun tilalle annetaan vastuuta ja vaikutusmahdollisuuksia

Timmi
·
8.8.2022
·
Lataa koko juttu PDF-tiedostona
Mahtavaa! Tässä on juttu PDF-tiedostona. Jos latauksessa on ongelmia, niin pistä rohkeasti viestiä osoitteeseen myynti@timmi.fi.
Avaa ja lataa PDF
Jokin meni pieleen. Viitsisitkö vielä tarkistaa kentät.
  • Projektin seikkaperäinen läpikäynti.
  • Mitä tuloksia saatiin aikaan.
  • Ei automaattista uutiskirjettä.
  • Helppo näyttää johtoryhmälle.
Timmi Quote mark

Käytetyt ominaisuudet

No items found.
"Perinteisesti terveydenhuollossa on ollut niin, että vaikka lääkäri tarvitsisi vastaanottohuonetta vain yhden tunnin viikossa, niin hänellä on pitänyt olla oma työhuone ja siellä on pitänyt olla lasten kuvat kehyksissä. Olen aina ihmetellyt sitä!"

Attendo Kuntaturvan palvelualuejohtaja Marjaana Kanervo kertoo, että kun Sysmän uutta sotekeskusta lähdettiin suunnittelemaan, tiedettiin heti projektiin lähdettäessä, että nyt jouduttaisiin rikkomaan perinteitä ja murtamaan syvään juurtuneita käsityksiä.

Sysmän kunta päätti kokonaisulkoistuksen olevan heille paras ratkaisu sotepalveluiden tuottamiseen, ja Attendo voitti kilpailutuksen. Uuden palveluntuottajan lisäksi käyttöön tulisi uudet tilat, joihin keskitettäisiin kaikki terveyden- ja sosiaalihuollon toiminnot.

"Vanha kiinteistön tilat olivat kolme kertaa uutta sotekeskusta isommat. Lisäksi sinne muuttaisivat terveydenhoitohenkilökunnan lisäksi kaikki sosiaalityöntekijät."

Käytännössä tämä tarkoitti sitä, ettei uusissa tiloissa tulisi kenelläkään olemaan henkilökohtaisia työhuoneita. Uudessa terveyskeskuksessa olisi samat huoneet kaikkien yhteisessä käytössä.

Tälläisen ketterän toimintatavan mahdollisti Attendon hankkima huonevarausjärjestelmä, jonka Timmi Software toimitti uuteen sotekeskukseen. Sen avulla jokaisella työntekijällä olisi vapaus ja vastuu valita itse tarkoitukseensa sopivat tilat. Päätökset ja huonevaraukset tehtäisiin itse, esimiehen tehtävänä olisi vain työvuorojen hallinnointi.Marjaana Kanervo kertoo työntekijöiden vastuun kasvattamisen olleen tietoinen ratkaisu.

"Meillä on matala organisaatio. Kun luotetaan ihmisiin ja annetaan vastuuta, niin kyllä työhön sitoutuminen kasvaa ja työn mielekkyys lisääntyy. Ei tarvitse istua turhissa kokouksissa, kun päätöksiä voidaan tehdä itse."

Lisääntyneet vaikutusmahdollisuudet omaan työhön otettiin hyvin vastaan, eikä henkilökohtaisista huoneista luopuminen tuottanut sellaista mellakkaa, mitä ollaan joskus maalailtu.

"Ajattelin, että siitä voisi tulla enemmänkin valitusta, mutta sopuisasti on siirrytty. Täytyy ihan kiittää henkilökuntaamme siitä! He ovat olleet rohkeasti mukana toteuttamassa uudenlaista tapaa tuottaa terveydenhuoltopalveluita."

Lilli Rantahakala, Sysmän vastaava hammaslääkäri ja TIMMI -järjestelmän pääkäyttäjä, kertoo, että kyse on myös sukupolvien välisistä eroista.

"Vanhemmat kollegat ovat ehkä tottuneet sellaiseen, että heillä on työhuoneessa pölyisiä mappeja ja kirjahyllyllinen kirjoja, ja ymmärrän että siitä on vaikea päästää irti."

Kolmekymppinen Rantahakala kertoo, että nuoremmalla lääkäripolvella ei samanlaista tarvetta ole.

"Me ollaan enemmän totuttu siihen paperittomaan toimistoon. Emme välttämättä tarvitse sitä omaa kiinteää työpistettä - läppärillä voi tehdä töitä periaatteessa missä vaan, kunhan tietoliikenneyhteydet toimivat ja tila on rauhallinen."

Yllättäviä vaikutuksia

Uudistuksen ohjaava päämäärä oli, että jatkossa käytettäisiin enemmän aikaa potilaiden kanssa.

"Siinä ollaan kyllä onnistuttu, me pääsemme keskittymään potilastyöhön. Osuus työajasta, jonka vietämme potilaiden kanssa on lisääntynyt", Rantahakala kertoo.

Yhteisiin tiloihin siirtymisellä on ollut myös sellaisia merkittäviä vaikutuksia, joita ei osattu täysin ennakoida. Nyt kun kaikki kunnan terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaiset viettävät työpäivänsä ja taukonsa samoissa tiloissa, he paitsi nauttivat lisääntyneestä yhteisöllisyydestä, niin myös tekevät enemmän yhteistyötä keskenään.

Lilli Rantahakala, Sysmän vastaava hammaslääkäri ja TIMMI-järjestelmän pääkäyttäjä, kertoo:

"Nyt kun me ollaan käytännössä samassa "toimistossa" kaikki - eli siis suunterveydenhuolto, avohoito, laboratorio, kotihoito, vuodeosasto, sosiaalihuolto ja fysioterapia - niin me ollaan paljon enemmän tekemisissä keskenämme! Enää kollegat eivät ole pelkästään titteleitä ja sähköpostiosoitteita, vaan me nähdään toisiamme päivittäin. Se on tuonut paljon hyvää: esimerkiksi madaltanut kynnystä hoitaa potilaita yhdessä."
"Ajattele - tämä huonevarausjärjestelmä voi lisätä moniammatillista yhteistyötä!" hehkuttaa palvelualuejohtaja Kanervo.

Huonevarausjärjestelmään ollaankin oltu Attendolla erittäin tyytyväisiä.

"Käyttöönotto on mennyt paremmin, kuin mitä etukäteen toivoin: työntekijät ovat ottaneet set mielellään käyttöönsä ja oppineet sen hyvin nopeasti. Ohjelma on helppokäyttöinen ja visuaalisesti selkeä, niin sieltä on helppo löytää itselleen mieleinen tila. Minulle ei ole tullut yhtäkään tukipyyntöä!"
"Asiat, joita me oltiin ajateltu mahdottomiksi - ei me voida näihin tiloihin mahtua, ei tämä voi onnistua näin - niin tämän TIMMI-järjestelmän avulla ne asiat selkiytyvätkin sinulle siinä näytöllä. Huonevarausjärjestelmän toimivuus on mielestäni ollut tämän projektin suurin yksittäinen onnistuminen."

Lataa juttu PDF-tiedostona

Avaa ja lataa tästä
Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
cookies