Case
Vantaan kaupunki

Keskitetty tilavaraus palvelee kuntalaista

Vantaa

Jani Asikainen
·
21.6.2023
·
Lataa koko juttu PDF-tiedostona
Mahtavaa! Tässä on juttu PDF-tiedostona. Jos latauksessa on ongelmia, niin pistä rohkeasti viestiä osoitteeseen [email protected].
Avaa ja lataa PDF
Jokin meni pieleen. Viitsisitkö vielä tarkistaa kentät.
  • Projektin seikkaperäinen läpikäynti.
  • Mitä tuloksia saatiin aikaan.
  • Ei automaattista uutiskirjettä.
  • Helppo näyttää johtoryhmälle.
Timmi Quote mark
“Kehittäminen tähtää viime kädessä siihen, että tilat olisivat mahdollisimman laajassa käytössä. Siihen liittyy se, että kuntalainen pystyy mahdollisimman helposti ja samasta paikasta varaamaan tiloja.”
Ville Miettinen
Liikunnansuunnittelija
Vantaan kaupunki
Keskitetty järjestelmä parantaa palvelua ja helpottaa asiointia
Yhtenäiset toimintatavat edistävät sisäistä kehitystyötä

Käytetyt ominaisuudet

No items found.

Keskittäminen kannattaa

Hajautettu varausjärjestelmä vaikeuttaa niin tilan löytämistä kuin kuntalaisen asiointia. Kunnilla ja kaupungeilla on käytössään erilaisia toimintamalleja tilavarausten käsittelyyn. Tilat saattavat olla hajautettuna kaupungin tai kunnan oman hallintorakenteen mukaan niin, että myös tilavaraukset on eriytetty. Tilaa etsivän kuntalaisen on siis tiedettävä minkä palvelualueen alta hakea tilaa, koska eri alueiden tilojen varaustilannetta ei voi vertailla keskenään.

Kunta voi saada tilat tehokkaaseen käyttöön helpottamalla tilojen löydettävyyttä esimerkiksi keskitetyn TIMMI-varausjärjestelmän avulla, joka:

  • tuo kaikki varattavat tilat samaan paikkaan 
  • ohjaa tulot ja menot oikealle palvelualueelle
  • helpottaa kuntalaisen asiointia.

Keskitetty varausjärjestelmä voi olla kokonaan itsenäisenä toimiva eli palvelualueista riippumaton varaustoimisto, mikä on vielä harvinainen. Ensimmäiset askeleet kohti palvelun yksinkertaistamista voidaankin ottaa eri palvelualueet yhdistävällä järjestelmällä, jossa kuntalaisen asiointi tapahtuu yhdessä palveluportaalissa samalla, kun laskut ja tulot ohjautuvat edelleen eri palvelualueille. 

Vantaalla tilat löytyvät helposti

Vantaalla palvelun yhtenäistämistä on tehty määrätietoisesti jo vuodesta 2015 ja nykyään varattavat tilat löytyvät saman järjestelmän alta eli kuntalainen näkee kaikki saatavilla olevat tilat samassa kalenterinäkymässä. Tavoitteena kaikessa kehitystyössä on toimintatapojen yhtenäistäminen ja kuntalaisen asioinnin helpottaminen.

Kehittäminen ja toimintamallien muuttaminen vaatii aina aikaa. Vantaalla jatkuvan kehityksen edistämisestä vastaava tietohallinto koordinoi kehitystyötä ja pyrkii nostamaan eri palvelualueiden keskeisiä tarpeita yhteisesti esille. Osana tilavarauspalvelujen keskittämistä perustettiin myös uusi toimenkuva: Jatkossa liikuntapalvelukoordinaattori toimii niin asiakkaiden kuin kaupungin kaikkien operatiivisten käyttäjien tukena TIMMI-järjestelmän käytössä.

Toimintojen yhtenäistäminen vaatii pitkäjänteistä kehitystyötä, mikä kuitenkin maksaa vaivansa. Lopputuloksena kunnat pääsevät tarjoamaan parempaa palvelua kuntalaisille tehostaen samalla tilojen käyttöä. Keskittämällä palvelu paranee, kuntalaisen asiointi helpottuu, organisaation sisäinen kehitystyö edistyy, tilojen käyttöaste kasvaa ja ympäristö kiittää.

Lataa juttu PDF-tiedostona

Avaa ja lataa tästä

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
cookies