Case

Suomi.fi ja TIMMI - kokonaisuus kerralla oikein

·
27.10.2025
·
Lataa koko juttu PDF-tiedostona
Mahtavaa! Tässä on juttu PDF-tiedostona. Jos latauksessa on ongelmia, niin pistä rohkeasti viestiä osoitteeseen myynti@timmi.fi.
Avaa ja lataa PDF
Jokin meni pieleen. Viitsisitkö vielä tarkistaa kentät.
  • Projektin seikkaperäinen läpikäynti.
  • Mitä tuloksia saatiin aikaan.
  • Ei automaattista uutiskirjettä.
  • Helppo näyttää johtoryhmälle.
Timmi Quote mark

Käytetyt ominaisuudet

No items found.

Kun kuntalaisen sähköinen asiointi toimii verkkokaupan logiikalla - kirjaudu vahvasti, asioi itse tai valtuudella, maksa suoraan verkossa - laatukokemus paranee samalla kun operatiivinen työ kevenee.

Kuntalaisen sähköinen asiointi toimimaan verkkokaupan logiikalla

Kuntien sähköinen asiointi on helpompaa ja turvallisempaa, kun Suomi.fi-palvelut yhdistetään TIMMI-järjestelmään: vahva tunnistautuminen, valtuudet, verkkomaksut ja viestit tekevät palvelusta sujuvan ja luotettavan. Tämä parantaa kuntalaisen kokemusta ja keventää samalla kuntien operatiivista työtä. 

Kokonaisuutena Suomi.fi-palvelut helpottavat toimintaa ja luovat selkeät pelisäännöt organisaatioille.

“Suomi.fi-kokonaisuus ei ole vain ajankohtainen asia, vaan laki sen taustalla on ollut voimassa jo vuodesta 2016. Laki määrittää, miten julkisia digitaalisia palveluja tulee tuottaa, minkä voi nähdä keppinä, mutta porkkanat ovat paljon suuremmat”, Timmin myyntijohtaja Jani Asikainen pohtii. 

Hän korostaa, että Suomi.fi:n vahva tunnistautuminen lisää turvallisuutta: “Voidaan varmistua, että toisessa päässä on oikea henkilö tai organisaatio. Tämä helpottaa esimerkiksi laskutusta ja vähentää väärinkäytöksiä.”

“Kaikkea henkilötietojen säilyttämistä koskee tietoturva- ja tietosuojalainsäädäntö. Suomi.fi tuo tähän varmuustekijän, että asiat on näiltä osin kunnossa. Lisäksi valtuutukset mahdollistavat sen, että henkilöllä on varmennettu luvitus jonkun tahon puolesta toimimiseen.”

Vahva tunnistautuminen lisää turvallisuutta

Vahva tunnistautuminen tekee sähköisestä asioinnista sujuvaa ja turvallista.

“Vahvaa tunnistusta käytetään rekisteröitymisessä TIMMI-järjestelmään ja myöhemmin tunnistuksessa. Rekisteröitymisen jälkeen tunnuksena toimii sähköpostiosoite, jota voidaan myöhemmin käyttää muihin toimintoihin”, Timmin tuotekehityspäällikkö Tero Harju kuvaa.

Vahvan tunnistautumisen käyttäminen kirjautuessa varmistaa käyttäjän henkilöllisyyden ilman, että käyttäjätunnuksia ja salasanoja tarvitsee erikseen muistaa. Suomi.fi-tunnistus helpottaa asiointia ja vähentää kirjautumiskitkaa. 

Tiedot voivat olla suppeat, eli vain henkilötunnus ja nimi. Keskilaajoissa tiedoissa saadaan lisäksi osoite ja kotikuntatiedot. 

Vahva tunnistautuminen on helppo saada käyttöön Timmin avustuksella. Ennen käyttöönottoa organisaatio hakee Digi- ja väestövirastolta Suomi.fi-tunnistuksen. Keskilaajoja tai suppeita oikeuksia haetaan hakemuksen yhteydessä, ja hakemukseen lisätään Timmiltä metatietoja.

“Käsittelyajat vaihtelevat päivistä viikkoihin. Kun luvitukset tulevat, voidaan tehdä asennukset, testaukset ja mahdolliset ulkoasupäivitykset esimerkiksi kunnan logo ja värimaailma asiakkaan niin halutessa”, Asikainen luettelee.

Valtuudet mahdollistavat puolesta asioinnin

Valtuuksilla vahvistetaan, että henkilö on valtuutettu toimimaan organisaation puolesta. 

“Suomi.fi-valtuudet on toteutettu TIMMI Tilavarausohjelmistoon organisaation puolesta asiointiin. Ne palauttavat tiedon siitä, mitä organisaatioita henkilö saa edustaa, mutta eivät muita tietoja, kuten organisaation perustietoja”, Harju selventää.

Hän lisää, että valtuudet eivät tee prosessia täysin automaattiseksi, mutta selkeyttävät hyväksymisiä: “Valtuudet eivät automaattisesti poista tarvetta hyväksyä yhteyshenkilöitä TIMMI-järjestelmään mutta hyväksymisen yhteydessä nähdään, että henkilöllä todella on valtuus toimia täällä.”

Tilavarausohjelmiston lisäksi valtuuksia toteutetaan esimerkiksi TIMMI Avustusohjelmistoon tai Venesatamaohjelmistoon asiakkaiden tarpeen mukaan.

Verkkomaksu osaksi asiointia

Verkkomaksu tukee nopeaa kassavirtaa ja suoraviivaistaa asiointia. Suomi.fi-maksamisen taustalla on Paytrailin palvelu ja sen kyvykkyydet.

“TIMMI-järjestelmä ei rajaa sitä, mitkä maksutavat ovat käytössä Suomi.fi-palvelussa. Rajapinta itsessään on yksinkertainen tehdä, ja Suomi.fi-maksut tukee myös maksun palautusta, joten sen toteutus TIMMI-järjestelmään on mahdollista, jos sille tunnistetaan tarve", Harju kertoo.

Maksuissa voidaan käyttää samaa hinnoittelua kuin laskutuksessa eli laskutushinnastosta tai sitten käteishinnastosta, mikäli TIMMI Kassaohjelmisto on käytössä. Jos verkkomaksuille halutaan eri hinta, tarvitaan uusi hinnasto. Tämä on asiakkaan vapaasti valittavissa.

“Tämä antaa mahdollisuuksia tarjota palvelua vähän halvemmalla verkossa asioiville”, Asikainen sanoo.

Asiakasryhmän mukaan voidaan edelleen tehdä myös hinnastoon oma hinnoittelu. Keskilaajojen oikeuksien käyttöönotto Suomi.fi-tunnistuksessa mahdollistaa lisätietojen, kuten kotikunnan, hyödyntämisen hinnastossa, jos asiakasryhmäkohtainen hinnasto määräytyisi sen perusteella.

“Paikkakuntalaisille voi esimerkiksi tarjota palvelua halvemmalla, jos kotipaikka saadaan tunnistuksessa selville. Sitä kautta saadaan myös kotipaikkakunnan toimintaa tehostettua”, Asikainen pohtii.

Hinnastot katsotaan käyttöönoton yhteydessä. Käyttöönotto vaatii kyselylomakkeen täyttämistä, minkä saa Suomi.fi-palveluista. 

“Saamme sieltä varmenteen ja kauppiastunnuksen, jotka laitamme TIMMI-järjestelmään. Asennus viimeistellään, testataan ja palvelu on sitten käytössä”, Asikainen kuvaa.

Suomi.fi-viesteillä viranomaisviestintää

Suomi siirtyy vaiheittain viranomaisviestinnän digitaaliseen ensisijaisuuteen, ja vuoden 2026 alusta viranomaisposti toimitetaan lähtökohtaisesti sähköisesti niille, jotka asioivat verkossa.

Suomi.fi-viestit on ainoa palvelu, jota ei vielä ole toteutettu TIMMI-järjestelmässä, mutta siihen on perehdytty ja erilaisiin käyttötapoihin tutustuttu. Suomi.fi-viestit mahdollistavat viestien lähettämisen ja vastaanottamisen sekä viestin statuksen ja postilaatikon tilan tarkistamisen.

Harju selventää: “Lähtökohtaisesti viestit pyritään aina lähettämään sähköisesti. Jos vastaanottajalla ei ole Suomi.fi-viestejä käytössä, viesti toimitetaan kirjepostina. Palvelu huolehtii siitä, että viesti menee perille. Kirjeposti ei kuitenkaan ole koskaan oletusvaihtoehto.”

Hyötynä Harju näkee informaation lisääntymisen:  

“Käytännössä viestien lähettäminen ja vastaanottaminen ovat varmaan tässä vaiheessa kiinnostavin käyttötapa, esimerkiksi viranomaispäätösten toimittamiseen. Sähköisen viestin hyötynä on myös se, että palvelun kautta pääsee näkemään, onko viesti avattu. Perinteisen kirjeen osalta ei voida varmistaa, onko se mennyt perille.”

Timmi haluaa kuulla, millaisia tarpeita ja hyödyntämismahdollisuuksia organisaatiot näkevät Suomi.fi-viestien ympärillä, koska se auttaa suunnittelua eteenpäin.

Ota yhteyttä omaan myyjääsi tai myynti@timmi.fi.

Olemme viime vuosien aikana avanneet lukuisia Suomi.fi-liittymiä asiakkaillemme ja päätimme avata syksyn webinaarikauden käymällä läpi, miten Suomi.fi-kokonaisuus kytketään kunnan omaan TIMMI-järjestelmään kerralla oikein. Katso tallenne webinaarista Youtube-kanavaltamme.

Lataa juttu PDF-tiedostona

Avaa ja lataa tästä
Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
cookies