Case

Timmin kuulumiset kesän kynnyksellä

Jukka Valkonen
·
19.6.2025
·
Lataa koko juttu PDF-tiedostona
Mahtavaa! Tässä on juttu PDF-tiedostona. Jos latauksessa on ongelmia, niin pistä rohkeasti viestiä osoitteeseen myynti@timmi.fi.
Avaa ja lataa PDF
Jokin meni pieleen. Viitsisitkö vielä tarkistaa kentät.
  • Projektin seikkaperäinen läpikäynti.
  • Mitä tuloksia saatiin aikaan.
  • Ei automaattista uutiskirjettä.
  • Helppo näyttää johtoryhmälle.
Timmi Quote mark

Käytetyt ominaisuudet

No items found.

Vuosi on kulunut erilaisten toteutusten, tapahtumien ja tietopyyntöjen parissa. Kaupungit ovat mm. kehittäneet sähköistä asiointiaan, ottaneet käyttöön erilaisia arkea helpottavia tilavarausratkaisuja – ja esittelimmepä me myös laskutuskonsultoinnin kiistattomia hyötyjä webinaarissa. Työ jatkuu tuttuun tapaan mutta juhannuksen lähestyessä toivotettakoon tässä vaiheessa kaikille rentouttavia kesähetkiä ja hyvää juhannusta!

Laskutuskonsultoinnilla laskutus nykypäivään

Asiantunteva konsultointi kannattaa, kun laskutusta lähdetään tehostamaan. Tilavarausten laskutuksen tehostaminen vapauttaa valtavasti työtunteja – mutta vain, jos laskutuksen siirtojen säännöt on ensin määritelty tarkasti. Siksi Timmi tarjoaa laskutuskonsultointia. 

Kehityspäällikkömme Laura Hurme ja myyntijohtajamme Jani Asikainen avaavat, miksi asiantunteva konsultointi kannattaa. Onnistuminen näkyy rahan, ajan ja hermojen säästönä. 

Keskustelun voit katsoa tallenteelta tai lukea artikkelin muodossa.

Hyvinvointia ja terveyttä edistävää palvelua järjestöjen, kuntien ja hyvinvointialueiden yhteistyöllä

Varsinais-Suomen hyvinvointialue avasi tilansa järjestöjen, toimintaryhmien ja kuntien käyttöön. Samalla nostetaan käyttöastetta, palvellaan kolmannen sektorin toimijoita ja mahdollistetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen entistä paremmin. 

“Siinä on valtava potentiaali, että teemme enemmän ennaltaehkäisevää hyteä ja vähemmän raskasta sotea!” Anri Niskala, erityisasiantuntija, Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Lue kokonaisuudesta ebook-kirjasesta!

Kaupalliset kokonaisuudet 

Kevääseen on kuulunut toteutuksia useiden kaupunkien ja kuntien kanssa. Kokosimme katsauksen yhteistyöstämme ja palveluistamme – nappaahan ideat talteen ja ole yhteydessä myyjääsi, niin katsotaan teille sopivia kehityskohteita tulevaan! 

Kouvolan kaupunkiin kirjastotunnistus ja automatisoitu opetustuntien varaaminen

Kouvolan kaupunki ottaa käyttöön Koha-kirjastotunnistusliittymän, joka mahdollistaa maksuttomien tilavarausten tekemisen erikseen määriteltyihin tiloihin. 

Tunnistautumiseen käytetään kirjastokorttia. Asiakas kirjautuu TIMMI 360 sähköiseen asiointiin kirjastokortin numerolla ja PIN-koodilla. Kirjastokortilla tunnistautuminen mahdollistaa myös alaikäiselle maksuttomat tilavaraukset.

Kaupunki ottaa käyttöön myös opetustuntien varaamista helpottavan TIMMI-Kurre-liittymän. Se on rajapinta, jonka avulla Kurre-järjestelmästä siirretään opetustunnit suoraan Tilavarausohjelmistoon. Siirto tapahtuu ajastetusti ennalta määritellyn ajanjakson mukaan, esimerkiksi koskien tulevan viikon tai koko lukukauden varauksia. 

Varausten tuontiin valitaan kunkin asiakkaan kohdalla heille sopivin. Käytännössä Kurre-järjestelmästä tuodaan varauksia Tilavarausohjelmistoon ennalta määritellylle ajanjaksolle. Valittavana on vaihtoehto, joka sopii tilanteisiin, joissa varaustilanne on nopeasti muuttuva ja muutoksia hallinnoidaan ensisijaisesti Kurre-järjestelmässä. Tällöin tietyin määräajoin Tilavarausohjelmistoon tuodaan Kurre-järjestelmän varaukset.

Asiakas voi valita käyttöönoton yhteydessä myös kertaluonteisen siirron tietylle ajanjaksolle, jolloin mahdolliset muutokset varauksiin tulee tehdä siirron jälkeen suoraan Tilavarausohjelmistossa. Tämä sopii erityisesti asiakkaille, jotka suunnittelevat opetuksen lukujärjestykset valmiiksi pidemmälle ajanjaksolle ja haluavat, että ohjelmistosta voidaan tarkastella pidemmän ajan muuttumatonta suunnitelmaa. 

Turun kaupunki siirtyy SaaS-palveluun ja ottaa käyttöön Entra ID -kirjautumisen

Turun kaupunki tekee siirtymää sovellusvuokraukseen, jossa omalle palvelimelle asennettuja ratkaisuja korvataan SaaS-palveluilla. Muutos on askel kohti modernimpaa, kevyempää ja tehokkaampaa palvelumallia.

SaaS (Software as a Service) on kaupungille helppo ja toimiva ratkaisu: käytössä on aina ajantasainen ohjelmistoversio ja toimittaja vastaa järjestelmän ylläpidosta. Tuemme tätä kehitystä lämpimästi.

Kaupungille otetaan käyttöön Entra ID -tunnistautuminen, joka mahdollistaa työntekijöiden arkea helpottavan ja turvallisen kirjautumisen Tilavarausohjelmistoon operatiivisille käyttäjille. 

Uusi kirjautumistapa perustuu SSO-tunnistukseen eli kertakirjautumiseen. Käyttäjä voi siis kirjautua useisiin eri palveluihin yhdellä ainoalla tunnistautumisella. Enää ei tarvitse muistaa salasanoja ja käyttäjätunnuksia! Kirjautuminen tapahtuu automaattisesti Kirjaudu-painiketta painamalla, jos istunto on kaupungin järjestelmissä olemassa. Muussa tapauksessa käyttäjä ohjataan ensin kirjautumissivulle, josta hänet tunnistautumisen jälkeen kirjataan järjestelmään. 

Tunnistus noudattaa SAML 2.0 -protokollaa ja ratkaisu tukee useita organisaatiotilejä samanaikaisesti.

Kirkkonummi automatisoi kurssitilojen varaukset

Kirkkonummi ottaa käyttöön kurssitilojen varauksia helpottavan Hellewi-liittymän. Hellewi-järjestelmällä hallinnoidaan erilaisten kurssien tietoja ja niihin liittyvät varaukset voidaan siirtää rajapinnan välityksellä suoraan tilavarausohjelmistoon.

Tietyn ajanjakson aikana Hellewi-järjestelmässä tehdyt kurssivaraukset siirtyvät automaattisesti tilavarausohjelmistoon.

Tampereen kaupunginkirjastossa tilojen varaustilanteen voi kohta tarkistaa infonäytöiltä 

Tampereen kaupungille toteutetaan Info-TV-rajapinta, jonka avulla kirjaston asiakkaille voidaan tarjota selkeää ja ajantasaista varaustietoa suoraan infonäytöiltä. 

Rajapinnan myötä Tilavarausohjelmistosta haetut varaustiedot näkyvät näytöillä automaattisesti ja reaaliaikaisesti. Infonäytöt helpottavat asiakasvirtojen hallintaa ja tuovat näkyviin eri tilojen varaustilanteen. 

Näytöt toimittaa kolmas osapuoli.

Kokkolan urheilupuisto TIMMI Smart City -perheeseen

Kokkolan urheilupuisto liittyy uutena asiakkuutena TIMMI Smart City -järjestelmään. Vaikka kyseessä on käytännössä järjestelmän laajennus, palvelu otetaan käyttöön kaupungin omistamassa yhtiössä uutena kokonaisuutena. Käyttöönotto sisältää TIMMI Tilavarausohjelmisto 4.4 -version, TIMMI 360 sähköisen asioinnin käyttöliittymän ja Suomi.fi-tunnistuksen. 

TIMMI 360 sähköisen asioinnin avulla asiakkaat voivat etsiä ja varata tiloja helposti verkkoselaimella tai mobiililaitteella – mihin vuorokauden aikaan tahansa. Varausten käsittely tehostuu ja paperilomakkeista päästään eroon.

Saavutettavuusvaatimusten mukainen ja responsiivisesti eri päätelaitteilla toimiva TIMMI 360 sujuvoittaa tilavarauksia ja säästää työaikaa, kun varauksia ei tarvitse hoitaa enää lomakkeilla tai sähköpostitse.

Asiakas rekisteröityy joko vahvalla tunnistautumisella tai täyttämällä rekisteröitymislomakkeen. Eri tilojen kohdalla voidaan valita, onko tila varattavissa suoraan sähköisesti vai jätetäänkö siitä varaushakemus. Sähköiset varaukset eivät vaadi niiden erillistä käsittelyä. 

Varaushakemukset taas on helppo ja nopea käsitellä, koska asiakas on jo valmiiksi syöttänyt hakemukseen tarvittavat tiedot. Sähköisen asioinnin kautta tulleet varaukset voidaan laskuttaa tai hoitaa verkkomaksulla, mikäli ratkaisu on hankittu käyttöön. 

Tiesitkö, että kuntalainen voi halutessaan tallentaa älylaitteen näytölle voi TIMMI-pikakuvakkeen? Jos asettaa käyttöön automaattisen kirjautumisen, se toimii kuin appi.

Käyttöön otetaan myös Suomi.fi-tunnistus, joka mahdollistaa vahvan tunnistautumisen asioinnin yhteydessä. Järjestelmään rekisteröidytään aina ensin yksityishenkilönä. Tunnistautumisen jälkeen käyttöoikeuksia voidaan laajentaa mahdollistamaan organisaation puolesta asiointi. 

Ylöjärven kaupunkiin TIMMI Avustusohjelmiston pilotti

Ylöjärven kaupunki pilotoi TIMMI Avustusohjelmistoa, jonka avulla avustushakemusten käsittely sujuu digitaalisesti alusta loppuun – aina hakemuksen vastaanotosta maksatukseen. Ohjelmisto vähentää manuaalista työtaakkaa, tehostaa budjetin seurantaa ja tarjoaa erilaisia raportteja päätöksenteon tueksi. 

Rekisteröityneet avustusten hakijat voivat jättää hakemukset liitteineen TIMMI 360 sähköisen asioinnin kautta ja seurata käsittelyn etenemistä. Käyttöliittymä on saavutettava ja responsiivinen eli toimii samalla tavalla laitteesta riippumatta. 

Lyhyesti

Helsinki uudistaa venepaikkojen varausjärjestelmänsä ja toimitus etenee hyvää vauhtia. Suunniteltu käyttöönotto ajoittuu elokuulle. Siihen sisältyy tietoturva-auditointi, joka käynnistyy tällä viikolla.

Hankinnan tavoitteena on sujuvoittaa ja automatisoida prosesseja ja vähentää hakemusten käsittelyyn tarvittavaa manuaalista työtä. Kaupungin venepaikka-asiakkaat voivat jatkossa tehdä vene- ja talvisäilytyspaikkojen varaukset ja maksamisen suoraan verkossa ilman erillisiä hakemuksia tai jonotusta. Uudistuksen jälkeen niin ikään varausten hallinnointi ja viestintä siirtyy järjestelmään.

TIMMI Venesatamaohjelmistolla voidaan hoitaa venepaikkojen varaus, venepaikka- tai vaihtojonoon ilmoittautuminen, venepaikkojen laskutus ja tulleiden pankkisuoritusten vastaanotto sekä raportointi. Varausjärjestelmä hankitaan SaaS-palveluna eli ohjelmisto on täysin web-pohjainen.

Olemme vieneet onnistuneesti maaliin myös seuraavat toimitukset:

  • Kokkolan siirto SaaS-palveluun 
  • Jämsän venesatamaohjelmisto

Toteutimme saavutettavuusauditoinnin huhti-toukokuussa ja saimme hyvät arviot. Olemme toteuttaneet auditoinnissa esiin tulleet tärkeimmät muutosehdotukset.

Timmi ja timmiläiset tutuksi

Timmi - Tilahallinnan asiantuntija vuodesta 1992

Timmi on palvellut asiakkaitaan luotettavasti ja ammattitaidolla jo vuodesta 1992 lähtien. Matkamme alkoi yhteistyöstä Kokkolan kaupungin kanssa, ja siitä lähtien olemme kasvaneet ja kehittyneet vahvaksi toimijaksi tilahallinnan alalla.

Lyhyt historiikki

Moni saattaa muistaa TIMMI-Järjestelmän alkuajoilta ohjelmistotalo Yomin, jonka piirissä tilavarausohjelmistoa alun alkaen hallinnoitiin ja kehitettiin. Aikansa kutakin ennen kuin Keski-Suomen Puhelin Oyj osti Yomin. Myöhemmin Keski-Suomen Puhelin siirtyi Elisan omistukseen, minkä myötä päätimme ottaa ohjakset omiin käsiimme.

Vuonna 2004 Timmi Software irtautui omaksi yrityksekseen. TIMMI-järjestelmän ylläpito ja kehittäminen jäivät meidän haltuumme, ja aloimme viitoittaa omaa tietämme ohjelmistoalan pioneereina. 

Yrityksen koko ja rakenteet ovat muuttuneet vuosien varrella, mutta toimintamallimme ydin on säilynyt ennallaan. Kehitämme arkea sujuvoittavia ohjelmistoja asiakkaidemme tarpeisiin palvelun laatua jatkuvasti kehittäen.

Tiimimme

Nykyään meitä Timmissä työskentelee yhteensä 19 ammattilaista eri puolilta Suomea. Myyntitiimimme operoi Oulussa, Espoossa ja Raumalla, kun taas asiakaspalvelun päällikkö toimii Lappeenrannasta käsin. Päämajaa pidämme Jyväskylässä.

Esittelyssä Jemila Matilainen – Asiakasnäkökulma edellä

Jemila Matilainen aloitti Timmillä työt tammikuussa kaksi vuotta sitten. Vaikka hän on yksi porukan tuoreimmista vahvistuksista paikka tiimissä löytyi nopeasti ja luontevasti. 

"Välillä tuntuu hassulta, että on ollut jo näin pitkään mukana, mutta silti on edelleen vähän kuin porukan untuvikko," Matilainen naurahtaa.

Insinööritaustainen Matilainen työskentelee Timmillä front-end-kehittäjänä. Hänen työnsä ytimessä ovat käyttöliittymän ulkoasun ja käytettävyyden suunnittelu ja toteutus. Pääpaino on UI/UX-työssä, minkä ohella hän tekee monenlaista graafista työtä. 

"Lusikka on monessa sopassa", Matilainen kuvailee ja jatkaa: “Minua kiinnostaa erityisesti asiakaslähtöinen tekeminen.

Asiakasymmärryksestä oivalluksia

Matilainen tuli Timmiin suoraan koulun penkiltä, vaikka alan töitä olikin kertynyt jo opintojen ohella. Tätä ennen hän ehti tehdä monenlaista asiakaskeskeistä työtä, mikä on antanut nykyiseen rooliin tärkeää perspektiiviä. 

"Vaikka en suoraan vuorovaikuta asiakkaiden kanssa, aiempi asiakastyökokemus auttaa asettumaan heidän asemaansa", hän kertoo.

Käyttäjiltä saatu palaute on Matilaisen mielestä kullanarvoista: "Käyttäjiltä tulee hyviä oivalluksia tuotekehitykseen! Koskaan ei voi saada liikaa palautetta.

Hän toivoo, että uusi asiakasfoorumi toisi lisää ajatuksia ja oppia kehitystyön tueksi: "Tärkeää on ymmärtää paremmin eri tapoja, joilla Timmiä käytetään."

Pienetkin muutokset voivat olla loppukäyttäjille yllättävän suuria. Uuden opettelu voi olla välillä työlästä. Toki Timmillä pyritään siihen, ettei turhaan keikuteta venettä”, Matilainen pohtii palautteen tärkeyttä.
Asiakaspalautteen pohjalta kehittämisen etu on se, kun jossain kunnassa on keksitty sukkelampia tapoja tehdä töitä, niitä voidaan Timmin ohjelmistojen kautta tuoda laajempaan käyttöön”, hän lisää.   

Etätyötä, mutta yhdessä

Vaikka Jemila Matilainen aloitti työnsä läsnä perehdytyksellä, siirtyi hän pian etätyöhön – ja siirtymä sujui mutkattomasti. "Aiemmin olin tehnyt pääasiassa lähitöitä, mutta siirtyminen etätyöhön tapahtui tosi luonnollisesti. Timmillä oli kaikki valmiina etätöiden pyörittämiseen."

Toimistolle hän palaa edelleen säännöllisesti, vaikka hybridityömalli on vakiintunut arjeksi. "Timmillä ei ole painetta palata lähitöihin – mikä sopii minulle. Tämä on aina ollut hybridityöpaikka." Hän korostaa, että vaikka ihmiset työskentelevät eri paikoissa, yhteisöllisyys säilyy.

"Kaikki ovat tosi sitoutuneita siihen, että vaikka ollaan fyysisesti etäisiä, niin ollaan aina henkisesti läsnä."

Kaikille ihmisille ei etätyö toimi, mutta Timmillä kokonaisuus toimii, on valinnanvapaus ja linjat ovat auki myös heille, jotka eivät ole paikalla.” Jemila Matilainen pohtii.

Kasvua kohti

Tulevaisuus tarkoittaa Matilaiselle ohjelmistokehittämisen ohella henkilökohtaista kasvua. Hän odottaa uusia mahdollisuuksia parantaa TIMMI-järjestelmän käytettävyyttä ja visuaalisuutta. “Opin jatkuvasti uutta sekä tuotteista että asiakkaista. On hienoa, kun kehitystyöhön voi tuoda omia ideoita ja uusia näkökulmia, jotka oikeasti palvelevat asiakkaita.”

Matilaisen mukaan jatkuva kehitys tekee työstä merkityksellistä: ”Asiakkaiden maailma elää koko ajan – meidän pitää soljua sen mukana.” 

“Tämä on ollut hieno matka! On ollut rikkaus nähdä laajasti erilaisia asiakkaita ja oppia heidän maailmastaan. Täällä on aidosti mahdollisuus kasvaa. Timmi ei ole vain työpaikka, vaan yhteisö, jota voin varauksetta suositella., hän tiivistää.

Tulevat tapahtumat

Järjestämme läpi vuoden mielenkiintoisia webinaareja tuotteistamme, ideoistamme ja ratkaisuistamme. Seuraamalla tiedotustamme saat ensimmäisenä tiedon tulevista tapahtumista.

Toivotamme koko Timmin poppoon puolesta aurinkoista kesää!

Lataa juttu PDF-tiedostona

Avaa ja lataa tästä
Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.
cookies